Przebieg realizacji
Falownik FNTpmsm-6f-12/48 jest przeznaczony do zasilania 6-fazowych asymetrycznych lub symetrycznych silników PMSM, wyprodukowanych lub testowanych przez firmę Nidec Motors & Actuators (Poland). Został on zbudowany w 2021 roku, konstrukcję obwodów mocy oparto o tranzystory MOSFET, które pozwalają na pracę układu przy następujących warunkach zasilania i obciążenia: napięcie zasilania 48V DC, prąd znamionowy silnika 100A, częstotliwość 1-harmonicznej prądu do 350 Hz. Silniki takie o mocach 10-20 kW są stosowane obecnie w samochodach przez wiele koncernów jako element mikrohybrydowego napędu (i podobnych: Mild Hybrid, Full Hybrid), pozwalającego na multifunkcjonalne wykorzystanie: układ rozruchowy silnika spalinowego, element systemu hamowania, zwiększenie momentu napędowego, jazda na silniku elektrycznym. Sześciofazowa struktura silników od pewnego czasu zyskuje na popularności z powodu pewnych zalet, jakimi są podział mocy na większą liczbę faz, brak konieczności łączenia równoległego elementów półprzewodnikowych mocy przekształtnika (kosztem zwiększenia liczby faz), redukcja momentów tętniących silnika itp. W dobie powszechnego stosowania przekształtników energoelektronicznych silniki wielofazowe (nie tylko 6-fazowe, ale także 5-fazowe i inne) nie stanowią już znaczącego problemu przy konstrukcji silnika.
Przedstawiony przekształtnik jest on przeznaczony do wykorzystania w laboratorium firmy Nidec, producenta tego typu silników, jako element większego systemu pozwalającego na wykonywanie standardowych badań silników, w tym badan wytrzymałości wibracyjnej i odporności na trudne warunki środowiskowe.